skip to Main Content
Wat Doe Je Eigenlijk?

Wat doe je eigenlijk?

De vraag wat je eigenlijk doet voor je werk of voor je onderneming krijg je vast heel vaak. In deze aflevering laat ik je zien waarom het belangrijk is om een helder en kort antwoord op die vraag te kunnen geven.

Ik zie continu mensen die proberen uit te leggen wat voor werk ze doen, of wat voor onderneming ze hebben. En ik zie dat het dan heel lastig voor ze is om het heel duidelijk in een paar zinnen uit te kunnen leggen. Wat men ook wel de pitch noemt.

Of het is nog veel moeilijker om het in een zin van een paar woorden uit te leggen wat ze nu eigenlijk doen.

Belang van een duidelijke, korte uitleg

Als je bijvoorbeeld op een netwerkborrel met allerlei, vage, engelse termen komt als je gaat antwoorden wat je nu eigenlijk doet, realiseer je dan dat de ander echt geen idee heeft wat je nu precies doet.

Met als resultaat dat men je of heel vragen gaan stellen die niks te maken met je baan. Of dat ze andere mensen gaan zoeken om zaken mee te gaan doen of om mee te gaan praten.

Belangrijkste hierbij is dat het gewoon lekker is als je gewoon in een seconden kunt uitleggen wie je bent, wat je nou doet en waar je voor staat.

Schrijf eens op wat je precies doet

We hebben het in de voorgaande afleveringen al gehad over de missie, over de X-factor, maar ik wil je graag aanraden om gewoon eens te gaan opschrijven wat jij doet. Wat doe je als ondernemer, wat voor werk doe je als werknemer en waar sta jij voor?

Maak het kort en concreet

Probeer de uitleg terug te brengen naar het absolute, simpelste, minimale punt. Dus een bakker zegt niet: “ik heb 3 bakkerijen en ik maak verschillende soorten brood en banket.” Hij zegt in plaats daarvan: “ik verkoop brood”. 3 woorden.

Een business coach die graag mensen helpt, ondernemers helpt om te groeien, en om te zorgen dat ze lekker in hun vel zitten, die zegt bijvoorbeeld: “ik help mensen en bedrijven te groeien.”

Zaak is daarbij dat iemand die totaal geen verstand heeft van zaken, toch kan begrijpen wat je nu eigenlijk precies doet.

Voordeel van een kort en heldere uitleg

Een korte en heldere uitleg over wat je doet is super krachtig omdat mensen niet meer hoeven te gissen naar wat je doet.

En voordeel voor jou is dat er echt geïnteresseerde vragen komen over wie je bent en waar je voor staat.

Als je voor je bedrijf of voor je producten een pitch moet voorbereiden en als je op die manier kunt praten dan is het zo makkelijk. Gewoon super helder alsof je tegen een intelligente twaalfjarige praat.

En dat simplistische of minimalistische zorgt er voor dat je heel makkelijk je boodschap kunt brengen.

Als je in een paar woorden aan een ander kunt duidelijk maken wat je doet, dan gaan mensen jou begrijpen.

En de mensen die jou het beste begrijpen dat zijn de mensen die bij jou komen kopen. Of die bij zullen gaan komen voor advies of coaching.
Of ze gaan bij jou langskomen om te vragen of ze samen met jou kunnen werken.
Al deze voordelen komen pas naar boven als je helder en duidelijk en een heel erg basis communicatie gaat gebruiken.

Suggesties voor volgende aflevering?

Ik hoop dat je iets aan deze aflevering hebt en als je zelf een idee hebt voor een mooi onderwerp om te behandelen, laat het mij weten. Daar sta ik altijd open voor.

Stuur mij gewoon een berichtje op Facebook of op mijn Instagram pagina.

Mijn Facebook pagina kan je vinden bij deze link: http://facebook.com/marksoons.nl

En mijn Instagram pagina is te vinden bij: https://www.instagram.com/marksoons.nl/

Of je kunt mij mailen op: hoi@marksoons.nl

Ik zie uit naar jullie reacties en feedback!

Beluister de podcast

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.