skip to Main Content
Waarom Testen Beter Is Dan Vragen

Waarom testen beter is dan vragen

In deze aflevering leg ik uit waarom het beter is om dingen te testen, dan om het rechtstreeks aan mensen te vragen.

Deze week wil ik het hebben over een heel mooi principe, namelijk waarom het beter is om dingen te testen dan om het rechtstreeks op de man, aan mensen te vragen.

Dit principe zie ik heel vaak misgaan, omdat wij namelijk denken dat wij rationele wezens zijn. De wetenschap heeft al lang uitgewezen dat wij voorspelbare, irrationele wezens zijn.

Emotie wint bijna altijd

Wij zijn namelijk emotie dieren. Wij reageren veel sneller op basis van emotie dan op basis van ratio en dat is waarom de emotie bijna altijd wint als wij beslissingen nemen.

2 soorten vakanties

Een heel mooi voorbeeld is de vakantie. Als je aan mensen zou gaan vragen: wanneer zou je het liefste betalen voor jouw vakantie? Dan zullen mensen over het algemeen een antwoord geven dat zo laat mogelijk is. Dus ze betalen het liefst pas na de vakantie.

Als je het aan de mensen vraagt dan vinden mensen het over algemeen vervelend om aan te betalen of om van te voren al te moeten betalen.

Maar de wetenschap heeft al lang uitgewezen dat wanneer mensen ruim van te voren betalen, dat ze dan gewoon veel minder betaalpijn ervaren tijdens de vakantie en dus meer genieten van hun vakantie.

Ik herken dat ook, ik heb 2 soorten vakanties, ik heb vakanties waarbij ik van te voren het hele bedrag al betaal, dat zijn de vakanties met het hele gezin, dat zijn de campingvakanties.

De campingvakanties zijn lang van te voren volledig betaald. Dus het enige wat ik tijdens de vakantie nog hoef te betalen is misschien de boodschappen of een keer een ijsje. Maar alles is al volledig betaald.

Tijdens die vakantie ben ik heel ontspannen en vind ik alles prima als we bijvoorbeeld een keertje naar de sauna willen.

Daarentegen op het moment dat wij last minute een weekendje gaan boeken, dan ben ik continu naar alle prijzen aan het kijken. Dan word ik eigenlijk een beetje een mopperende, zeurende man.

Dat is heel logisch want op het moment dat jij nog alles moet betalen, dan ga je gewoon veel kritischer kijken naar wat dingen kosten. Je ervaart dan bij iedere betaling die je doet betaalpijn.

Testen vs vragen

Dat voorspelbare irrationele gedrag dat kun je niet testen door proberen met de ratio van een ander te praten.

Dus als jij bijvoorbeeld wilt weten of mensen liever een blauwe verpakking voor een product willen, of een groene verpakking, dan kun je het wel vragen en dan geven ze een antwoord. Maar dat is gebaseerd op basis van ratio.

Vaak zorgt testen voor een hele andere uitkomst.

Dus je kunt veel beter dingen testen dan ze te gaan vragen.

Voorbeelden

Als je wilt weten of je kinderen groene smoothies lusten, ga ze het niet vragen, maar maak een groene smoothie en test of ze hem opdrinken.

Als je partner graag verrast wilt worden, vraag dan niet of ze verrast wilt worden, maar verras hem/haar en kijk hoe de uitwerking is.

Dus bij al dat soort dingen werkt testen gewoon veel beter dan vragen, omdat het zorgt voor hele andere uitkomsten.

Op de ratio denken wij te weten wat we willen, maar uiteindelijk blijkt dat de emotie overheerst en dat kunnen wij als mens niet van te voren inschatten.

Dus doe jezelf een heel groot plezier, in plaats van dat je dingen in je bedrijf of in je privé leven gaat vragen, recht op de man of de vrouw af, ga ze testen.

Je zult merken dat de uitkomsten volledig anders zijn dan je in eerste instantie had verwacht.

Beluister de podcast

 

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.