skip to Main Content
Waarom Mensen Je Producten Niet Kopen

Waarom mensen je producten niet kopen

Wat is de belangrijke reden waarom mensen je producten of diensten niet willen kopen?

Vandaag gaan we het weer hebben over verkopen en het antwoord op de volgende vraag geven: waarom mensen jouw producten niet kopen?

Dit werkt zowel voor mensen die een product verkopen, als voor mensen die een dienst leveren.

Heldere communicatie

Er is maar 1 belangrijke reden waarom mensen niet van jou kopen. Die reden is dat het niet helder genoeg is in je communicatie.

Dus jouw communicatie, jouw verhaal mist helderheid. Mensen doen zo hard hun best om een product te promoten, om uit te leggen hoe groot het product is. Dat is allemaal hartstikke mooi.

Uiteindelijk draait het maar om 1 ding, namelijk dat de klant begrijpt waarom hij/zij het in hemelsnaam zou moeten kopen.

Een van onze klanten worstelde met dat zelfde probleem, want hij verkocht iets wat complex is. Complexiteit verkoopt, maar als jij een complex product hebt en je kunt het niet simpel uitleggen aan je klanten, dan zullen zij er niets van begrijpen.

Dus het heeft weinig nut om bijvoorbeeld te gaan uitleggen wat de features zijn van een product. Dat is toch wat er meestal gebeurd als mensen een softwarebedrijf hebben of als mensen een ingewikkeld product of een ingewikkelde dienst gaan verkopen.

Die betreffende klant ondervond dat ook, hij ging van deur en eigenlijk had hij het beste product voor de klant, maar mensen kochten het uiteindelijk niet.

Glashelder aanbod

Mijn suggestie was eigenlijk heel simpel. Namelijk: hoeveel Euro bespaart het bedrijf als ze met jouw product in zee gaan?

Hij is dat gaan uitrekenen en toen bleek dus dat klanten ongeveer een half miljoen Euro konden besparen als zij met hem in zee gingen.

Toen hij dat ging uitleggen aan zijn klanten en vroegen mensen aan hem of hij een voorstel kon sturen. Terwijl in eerdere gesprekken bij hetzelfde bedrijf mensen aangaven dat ze wel iets zouden weten aan hem. Met andere woorden: nee, bedrijf was niet geïnteresseerd, of ze snapten het niet, of ze keken even verder.

Dus de simpele tip voor vandaag is maak jouw aanbod zo glashelder dat mensen zullen begrijpen waarom ze van jou zouden moeten kopen.

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit of jij vloertegels verkoopt, of coaching, of bijvoorbeeld trainingen, alles wat jij verkoopt moet een reden hebben voor de klant om het te kopen.

De klant moet weten wat de reden is waarom hij/zij het moet hebben. Daar moet een emotioneel geladen component in zitten.

Als een klant heel veel tijd aan verspillen is op dit moment en jij kunt een 20% tijdsbesparing in zijn dag opleveren, dan weet die klant dat hij/zij dat moet hebben.

Als iemand een half miljoen kan besparen, door 2 ton uit te geven, een no-brainer voor een bedrijf.

Denk nou niet dat mensen dit al weten of dit al snappen. Maak het glashelder, geef een duidelijk aanbod waarin je heel duidelijk verteld wat het jou als klant gaat opleveren.

Ik garandeer dat je meer verkopen gaat krijgen.

Beluister de podcast

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.