skip to Main Content
Waarom Je Bedrijf Niet Groeit

Waarom je bedrijf niet groeit

Lees in deze aflevering wat de oorzaak is waarom je bedrijf niet groeit, een probleem ook van heel veel andere ondernemingen.

Deze ochtend was ik met een klant in gesprek en hij had weliswaar een groot bedrijf, maar hij was al 3 jaar achter elkaar niet gegroeid. Toen we gingen kijken naar wat de reden was, kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat zijn probleem hetzelfde is als het probleem van heel veel ondernemingen. Er zit namelijk een gat in hun product ecosysteem. Dat gat zit meestal aan de voorkant.

Product ecosysteem

Het product ecosysteem is een logische opeenvolging van allerlei producten die jij aanbiedt aan je klanten.

Dus het allereerste product in een product ecosysteem is een gratis product of dienst. Dat kan bijvoorbeeld een E-book zijn en het kan van alles zijn, zolang de klant maar niet hoeft te betalen, maar wel kennis kan maken met jouw product of dienst.

Zo gauw mensen een gratis product bij jou hebben afgenomen dan moeten ze daar in ruil voor iets terug geven. Dus zij moeten hun contactgegevens doorgeven, zodat jij met hun in contact kan komen zodat ze uiteindelijk een echte klant zullen gaan worden.

Wat ik heel veel zie bij bedrijven is dat ze een kernproduct hebben, product waar ze winst op maken en het allerliefste willen verkopen, en ze hebben wellicht een gratis product.

Ergens daar tussen zou je iets moeten hebben wat een laagdrempelig iets is.

Ik zie bijvoorbeeld vaak bij sportscholen dat ze iets gratis aanbieden, namelijk hun website of proefles en daarna willen ze meteen hun hoofdproduct verkopen, namelijk het abonnement.

Als ik een sportschool zou hebben dan zou ik niet beginnen met een gratis proefles, maar dan zou ik met een health scan beginnen. Dan meet ik bijvoorbeeld de hartslag van mensen en het vet percentage. Die health check kost dan een paar tientjes en aan het einde krijg je een rapport waarin staat hoe de gezondheid op dit moment is en welke 3 tot 5 verbeteringen zij in hun leven kunnen toepassen.

Vervolgens zou ik ze geen abonnement verkopen, maar dan zou ik ze eerst een health boost traject verkopen. Namelijk een kernproduct dat er voor gaat zorgen dat zij in een korte periode heel intensief begeleid worden in hun gezondheid, waardoor ze daarna zelf aan de slag kunnen met het abonnement.

Intro product

Dus ik zou een personal trainer met een voedingsspecialist combineren in een intro pakket, waar ze in een aantal weken hun gezondheid weer op orde krijgen.

Kernproduct

Dan is er volgens het fitness abonnement onderhoud voor nog een stukje groei.

Dit kan jij in jouw branche natuurlijk ook doen. In jouw bedrijf kun je kijken of je een gratis product hebt. Heb je vervolgens een laagdrempelig intro product wat tussen de 0 en de 200 euro kost? Product dat mensen altijd wel willen afnemen om een oplossing te vinden voor specifieke problemen die zij hebben.

Vervolgens bied jij ze een kernproduct aan waar je goede marges op behaalt en wat echt een product is waar mensen hele goede resultaten gaat opleveren.

Daarna bied je ze pas een product aan in de vorm van wederkerende inkomsten in de vorm van bijvoorbeeld abonnementen of coaching, die de klanten naast de hoofdproducten die ze al hebben nog bij kunnen kopen.

Als jij bijvoorbeeld computers verkoopt dan zijn je producten voor klanten software of bijvoorbeeld accessoires.

Als jij een coach bent, of een trainer dan geef je eerst een laagdrempelige masterclass, daarna geef je een meerdaagse training en daarna kun je nog 1-op-1 begeleiding geven voor de mensen.

Dus kijk in jouw bedrijf naar jouw product ecosysteem en kijk eens waar de gaten zitten in dat ecosysteem. Ik weet zeker als jij de gaten gaat vullen dan gaat jouw bedrijf groeien. Succes.

Beluister de podcast

 

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.