skip to Main Content
Het Verschil Tussen Goede En Geweldige Verkopers

Het verschil tussen goede en geweldige verkopers

Welke 2 dingen onderscheiden goede verkopers van geweldige verkopers?

Deze week ga ik het hebben over de 2 dingen die goede verkopers onderscheidt van geweldige verkopers. Sterker nog, die 2 dingen maken een geweldige verkoper.

Ik zie ondernemers en sales mensen continu worstelen met het verkrijgen van klanten doordat ze deze 2 dingen niet doen.

Natuurlijk heb ik het allang gehad over scripts en technieken en trucjes, die werken sowieso niet op de lange termijn. Op de korte termijn werken die dingen wel, dus bijvoorbeeld een script volgen of je kunt mensen manipuleren. Maar als jij een duurzame lange termijn relatie met je klanten wilt aangaan, als jij je klanten serieus wilt nemen en echt betrokken wilt zijn bij het welzijn en groei van je klanten, dan moet je de 2 hierna genoemde dingen gaan doen.

Stel vragen

Nummer 1 is vragen stellen. Het lijkt zo simpel en toch zie ik iedereen hier de plank mis slaan.

Voorbeeld is dat ik vorige week onder etenstijd werd opgebeld door een verkoper en zij gingen een script volgen om bij mij aan tafel te komen. Tijdens het gesprek kwam er geen enkele vraag langs en de kans dat ze mijn interesse konden wekken was dan ook nul.

De verkoper belde mij ten eerste op een verkeerd tijdstip en ten tweede volgden ze een script, ten derde: zij willen iets van mij en ten vierde was het voor mij niet helder wat het mij ging opleveren.

Als de verkoper echter vragen gingen stellen als bijvoorbeeld: “kan ik u interesseren in een aanbod waarbij wij u kosteloos gaan helpen om beter vindbaar te worden in Google?“. Dat zijn vragen waarmee je meteen kunt classificeren of je klant überhaupt geïnteresseerd is in jouw product voordat je een heel script gaat afratelen.

Mensen helpen

Het tweede wat je moet doen als verkoper om echt onderscheid te maken tussen goed en geweldig is: heb oprecht de neiging of het verlangen om mensen te helpen.

Verkopen is niets meer dan 2 mensen die elkaar helpen groeien. Als jij alleen maar bezig bent met jezelf te laten groeien en je bent niet bezig met het welzijn van degen die tegenover jou zit, dan kun je best een goede verkoper zijn, maar dan zul je nooit een geweldige verkoper worden.

De geweldige verkopers die dag in, dag uit nieuwe lange termijn klanten aantrekken omdat die verkopers vragen stellen, omdat ze oprecht interesse tonen en omdat ze het welzijn van de ander daadwerkelijk in acht nemen, dat zijn de verkopers die winnen.

Dus samenvattend: stel vragen en ben bereid om de mensen te helpen. Liever helpen dan verkopen en alles zal veranderen voor je.

Beluister de podcast

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.