mijn 3 stappen sales checklist

Deel het artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mijn 3 stappen sales checklist

Pas de volgende 3 stappen van mijn sales checklist toe voor meer succes, ook als je niet iets met verkopen te maken hebt.

Welkom terug bij een nieuwe aflevering van de Momentum podcast. Iedere week op dinsdag ontvang je van mij een nieuwe aflevering, waarin ik nieuwe inzichten deel om jou verder te brengen in je leven als ondernemer of als werknemer, in ieder geval voor iedereen die geïnteresseerd is om op hoog niveau te presteren, om te groeien als mens, en te groeien als professional.

Vandaag gaan we het hebben over sales. Als jij niet iets met sales of met verkopen te maken hebt, besef dan dat je altijd een idee probeert te verkopen aan een ander.

Dus je gaat heel wat hebben aan deze checklist, ook als je geen ondernemer bent, of als je niet in een sales functie zit.

1. Helderheid

De eerste reden waarom mensen niet van je kopen is omdat het niet helder genoeg voor ze wat jij verkoopt. Ze snappen gewoon niet wat jij verkoopt.

Voor jou is het heel erg normaal en logisch wat je verkoopt, daarom schiet je heel gemakkelijk in de valkuil om wollige taal te gaan gebruiken en om niet helder of duidelijk genoeg te zijn naar jouw klant, zodat hij of zij het begrijpt.

Als jij een complex systeem makkelijk gaat maken is het ook jouw taak om dat op een simpele manier duidelijk te maken aan jouw klant.

Het enige wat hij uitlegt is dat complexiteit eenvoud verdient. Op die manier snapt de klant dat men met een hoop dingen zit die men niet begrijpt, en jij komt het makkelijk maken voor mij. Jij lost daadwerkelijk de problemen op en dat iedereen begrijpt met welke middelen zij kunnen werken en hij zij daarmee tijd kunnen besparen.

2. Snapt de klant het probleem?

De tweede vink die je kunt zetten op je checklist is: snapt de klant het probleem dat ik kom oplossen? Dit is iets wat ik heel vaak verkeerd zie gaan.

Besef dat jouw klant een hele batterij aan problemen heeft. Voor hem/haar is het heel lastig welke van die berg problemen jij nou komt oplossen?

Dus wees heel duidelijk, heel helder, heel specifiek in: dit is jouw probleem, dit is een van de vele problemen die ik zie binnen jouw bedrijf, of bij jouw als persoon en dat kom ik oplossen.

Je zult merken als dat glashelder is voor je klant, dat die eigenlijk zijn ogen opent en de non-verbale signalen gaat geven dat hij geïnteresseerd is in jouw product of dienst en het wil kopen.

3. Hoe moet de klant kopen?

Dan kom je bij de derde stap namelijk: weet jouw klant hoe die moet kopen?

Hoe simpel dit ook moge zijn, ik zie op vele websites dat het niet helder genoeg is aangegeven hoe ze nou dat product kunnen kopen, of hoe ze zich bijvoorbeeld nou kunnen aanmelden voor een training.

In verkoopgesprekken hoor ik heel vaak dat mensen zeggen van: mooi dat u klant wilt worden, bedankt voor uw order. Er is niks uitgelegd over wat de volgende stap nu moet zijn, welke stappen de klant nu moet zetten om daadwerkelijk zijn order te bevestigen, of heb je misschien informatie nodig van die klant voor de betreffende order.

Wees er glas helder in en je zult merken dat meer mensen van je gaan kopen.

Als een potentiële klant tegen jou zegt: “ik denk er nog even over na”. Of: “ik kom er bij je op terug”. Gegarandeerd dat die klant het gewoon niet heeft begrepen, of wat je verkoopt, of hoe je het probleem komt oplossen, of hoe hij moet kopen.

Het is niet dat ze niet geïnteresseerd zijn, of dat ze lomp willen zijn tegen je, het heeft vooral te maken met dat ze het gewoon niet duidelijk is. Succes.

Beluister de podcast

 

Deel het artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn