Deel het artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Hoe andere mensen doen wat jij wilt

Vandaag gaan we het hebben over hoe jij ervoor kunt zorgen dat je andere mensen in beweging kunt brengen. Dat jij ze de dingen kunt laten doen, waarvan je wilt dat ze het gaan doen.

[phxoptin id=1470394246]

button-beluister itunes marksoons.nl

Samenvatting

Deze week een nieuwe onderwerp, wij gaan het hebben over motivatie. En dat doen we iedere week. We laten zien hoe jij er nu voor zorgt voor jezelf om gemotiveerd te worden, om meer in je flow te komen en meer Momentum kunt ervaren.

Maar vandaag gaan we het hebben over hoe jij er nou voor kunt zorgen dat je andere mensen in beweging kunt brengen. Dat je andere mensen de dingen kunt laten doen, waarvan je ze eigenlijk graag zou willen dat ze ze gaan doen. En dit klinkt een beetje als duwen en trekken, maar dat is helemaal niet de bedoeling.

Kijk, iedereen wil wel eens een keer iets van een ander gedaan krijgen. Of het nou in de werk sfeer is, of in de privé sfeer, maar iedereen heeft wel eens een punt waar die tegen iemand aan loopt en denkt van: kom nou in beweging! Ga nou iets doen!

Of: waarom doe je nou dat ene ding niet wat ik je al 15 keer gevraagd hebt? En die frustratie, die wil ik vandaag een beetje proberen op te lossen of lichter te maken, door je een aantal stappen en ideeën te geven om andere mensen in beweging te krijgen.

[phxoptin id=1441925687]

Beluister de Podcast

button-luister op itunes button-download mp3 

Volledige transcriptie van deze aflevering

Welkom bij weer een aflevering van leef je Momentum. Deze week een nieuwe onderwerp, wij gaan het hebben over motivatie. En dat doen we iedere week. We gaan kijken: hoe zorg jij er nou voor, voor jezelf om gemotiveerd te worden, om meer in je flow te komen en meer Momentum te ervaren?

Maar vandaag gaan we het hebben over hoe jij er nou voor kunt zorgen dat je andere mensen in beweging kunt brengen? Dat je andere mensen de dingen kunt laten doen, waarvan je ze eigenlijk graag zou willen dat ze ze gaan doen. En dit klinkt een beetje als duwen en trekken, maar dat is helemaal niet de bedoeling.

Kijk, iedereen wil wel eens een keer iets van een ander gedaan krijgen. Of het nou in de werksfeer is, of in de privé sfeer, maar iedereen heeft wel eens een punt waar die tegen iemand aan loopt en denkt van: kom nou in beweging! Ga nou iets doen!

Of: waarom doe je nou dat ene ding niet wat ik al 15 keer gevraagd hebt? En die frustratie, die wil ik vandaag een beetje proberen op te lossen, of lichter te maken, door je een aantal stappen en ideeën te geven om andere mensen in beweging te krijgen.

Stap 1. Zorg er voor dat je in hun eigen wereld komt. Dus stap in hun wereld. Dit is zo essentieel om andere mensen in beweging te krijgen. Maar dit wordt zo weinig gedaan, want zoveel mensen denken vanuit zichzelf, denken dat ze andere mensen in beweging kunnen krijgen door de dingen te gebruiken die zichzelf motiveren om in beweging te komen. En we weten echt wel dat andere mensen niet hetzelfde zijn als wij, niet hetzelfde denken als wij. En toch proberen we keer op keer om anderen mensen te motiveren, of in beweging te krijgen met de dingen die voor ons werken.

Dus stap 1 is: ga in hun wereld stappen. Probeer goed te luisteren om te beginnen. Bedenk welke dingen motiveren hun nou? Wat zorgt er nou voor dat ze wel in beweging komen? Welke referentiekaders hebben ze?

Een simpel voorbeeld: er zijn mensen die altijd ergens naar toe rennen. En er zijn mensen die altijd weg lopen van iets. Als je dat weet, dan ga je niet iemand die weg loopt van iets, niet motiveren met een beloning van: als je daar naar toe gaat dan krijg je iets. Zorg er dan voor dat je voldoende pijn creëert om niet stil te blijven staan. Dus om weg te gaan van het niet in beweging komen.

Dat is ook meteen stap 2. Want stap 2 is: zorg er voor dat je ze motiveert in hun eigen leefwereld. Want als jij weet hoe zij in elkaar steken, wat hun emoties zijn, wat hun drijfveren zijn, op die manier kun jij mensen motiveren in hun eigen leefwereld en ze daadwerkelijk in beweging krijgen.

En er zijn 2 dingen die er voor zorgen dat mensen in beweging komen. Ofwel een beloning, dus ofwel een goed gevoel als ze iets gaan doen, ofwel een pijn, een straf, of een tegenprestatie als ze niet in beweging komen.

En in stap 1 hebben we proberen te ontdekken welke van die 2 het beste past bij die persoon. En bij stap 2 gaan we die stap uitvoeren.

Dus gaan we er voor zorgen dat er of voldoende pijn gecreëerd wordt dat mensen in beweging komen, of we gaan er voor zorgen dat er voldoende plezier in het vooruitzicht zit om in beweging te komen.

Nou, als je die 2 dingen hebt gedaan dan kun je nog altijd 2 stappen doen om er voor te zorgen dat ze niet alleen nu in beweging komen, maar ook nog blijvend in beweging gaan komen en keer op keer de dingen gaan doen die jij graag zou willen dat ze doen.

De derde stap is om subtiele groepsdruk uit te oefenen. Want wij als mensen zijn nu eenmaal kuddedieren. En wat je heel vaak ziet is dat groepsdruk zeer bepalend is of mensen wel in beweging komen of dat mensen juist niet in beweging komen.

En wat bedoel ik daarmee?

Nou, simpel voorbeeld: als jij wilt dat jouw collega’s een bepaald formulier of een enquête in gaan vullen. Als jij een algemene mail stuurt, dan weet je dat je respons uiteindelijk 10% is, gemiddeld.

Stuur je daarna een reminder, dan is het heel erg belangrijk dat je goed nadenkt over wat je in die reminder zet. Wil je ook dat die andere 90% aan het invullen van die enquête gaan.

Want wat meestal gebeurd bij het sturen van reminders is dat jij hebt nog niet de enquête ingevuld en vaak wordt er ook nog in vermeld dat je een van de velen bent die die enquête niet heeft ingevuld. Nou, dat is echt een garantie om er voor te zorgen dat mensen alsnog niet die enquête gaan invullen.

Wat kun je doen, naast het geven van een beloning of het vermijden van pijn in die reminder? Je kunt er voor zorgen dat je in die email zet dat de grootste groep waar jij die eerste mail naar hebt gestuurd al de enquête heeft ingevuld en dat die kleine groep, dat jij daar op dit moment bij hoort.

En dat je vriendelijk gevraagd wordt om toch die enquête in te vullen zodat je bij die grote groep mensen hoort die het wel heeft ingevuld. Dat is natuurlijk een kleine leugen om bestwil, maar als je dat doet dan zul je merken dat er veel meer respons komt op jouw reminder. En dat er veel meer mensen die enquête gaan invullen dan wanneer je in die reminder email had gezet dat ze een van de velen waren die niks hadden gedaan. Of die niet hadden gereageerd. Want wij willen nu eenmaal onbewust bij een grote groep mensen horen, bij de grootste groep mensen.

Als jij op het werk ziet dat er een conflict is, dan wil je meestal bij de grootste groep mensen horen en niet bij de kleinste groep. Als jij een kind bent en je gaat aan een grote tafel zitten, dit heb ik keer op keer gezien bij de kinderdagverblijf waar ik regelmatig kwam, er is een enorme groepsdruk onder kinderen als het gaat om dingen eten. Om dingen wel of niet te eten. Kinderen zijn vaak thuis super slechte eters, en vervolgens komen ze bij een kinderdagverblijf, of op een basisschool, of in een groep en als iedereen in die groep hetzelfde eet en iedereen is dat aan het eten behalve dat ene kind, dan zal die uiteindelijk zich toch geroepen voelen om mee te doen met de grote groep, met de rest.

Dit is heel krachtig en dit kan jij op alle mogelijke manieren gebruiken, zowel in je werk als in je privé leven.

De vierde stap is een hele belangrijke en dit wordt in Nederland veel te weinig gedaan. Namelijk, als mensen nou daadwerkelijk in beweging zijn gekomen en ze hebben gedaan waarvan jij wilde dat ze het gingen doen, beloon ze dan ook!

Geef ze een compliment, vertel dat je ziet dat ze in beweging zijn gekomen. Waardeer het, zorg er voor dat ze echt weten dat je het waardeert, geef ze desnoods een beloning al is die nog zo klein, het gaat niet om hoe groot de beloning is, maar het gaat om de erkenning dat ze beloont worden voor hun prestaties. Als je dat doet, dan zijn mensen tot wel 10x geneigd om de volgende keer weer iets voor je te doen.

En dit is zo ongekend onderschat, zeker in bedrijfsculturen. Want mensen zijn zo gefocust op de dingen die fout gaan in het bedrijf, op de fouten die werknemers maken, fouten die collega’s maken.

Maar als jij focust op de dingen die goed gaan en ze ook daadwerkelijk continu erkent, dan zul je merken dat veel meer mensen voor je in beweging komen.

En dat zorgt er voor dat je meer flow ervaart, minder obstakels tegenkomt en iets gaat ervaren wat wij echt Momentum noemen.

Vond je deze aflevering leuk? Deel het dan met je vrienden en familie en mis geen aflevering meer door je te abonneren op de podcast en mijn youtubekanaal.

Deel het artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn