skip to Main Content
Hoe Krijg Je Meer Ruggengraat

Hoe krijg je meer ruggengraat?

De beste taal die je kunt leren is MENTAAL. Daarom vandaag 4 stappen om antwoord te krijgen op de vraag: Hoe krijg je meer ruggengraat?

 

 

Geen tijd? Beluister hier de Podcast/MP3 van deze aflevering via iTunes

Afgelopen week hebben we het gehad over hoe taalgebruik jouw leven kan beïnvloeden. De beste taal die kunt leren om vóór je kunt gebruiken, is MENTAAL. Slecht woordgrapje, natuurlijk..maar daarom niet minder waar.

Vandaag gaan we hier verder op in, dus als je de vorige aflevering nog niet hebt geluisterd, dan raad ik je aan om dat eerst te doen, om meer uit deze aflevering te kunnen halen.

Er zijn namelijk 4 dingen die jij dagelijks kunt doen, om ervoor te zorgen dat je mentaal sterker wordt, meer karakter opbouwt en jouw “ruggengraat” verstevigd:

1. Creëer succesvolle dagelijkse gewoontes

De snelste manier om meer ruggengraat te krijgen, is door systemen in je leven te plaatsen. Dit klinkt misschien makkelijk, maar als dit zo was, dan was iedereen succesvol en gelukkig. Je moet het namelijk wel eerst even doen. En ook niet onbelangrijk: je moet weten wat je moet doen. Op zich is dat laatste niet zo heel moeilijk, maar maken we het in ons hoofd ingewikkeld. Last van overgewicht? Minder eten, meer bewegen. Te weinig inkomen? Zoek een baan met een hoger salaris of zoek een manier om bij te kunnen verdienen. Ontevreden met je relatie? Doe er iets aan! Het voornaamste verschil tussen succes en falen zit het vrijwel altijd in de kleine, dagelijkse gewoontes die mensen hebben. Kijk naar hoe jij deze belemmerende gewoontes kunt aanvullen of vervangen met succesvolle gewoontes en je kunt aan de slag!

2. Maak succes onvermijdelijk

Mensen komen maar op 2 manieren in beweging: Of er staat een beloning in het vooruitzicht (plezier) of het wordt heel vervelend, wanneer ze niet in beweging komen. (pijn) Verschillende gedragsonderzoekers hebben de conclusie getrokken dat (westerse) mensen sneller en vaker in actie komen om pijn te vermijden, dan om plezier te ervaren. So what? Nou, dit kun je mooi in je voordel gebruiken. Als jij een doel hebt, waar je steeds maar niet aan begint of halverwege opgeeft…zorg voor een zeer pijnlijke tegenprestatie in het vooruitzicht.

Zo hebben coachklanten van me weleens foto’s van zichzelf in weinig verhullende badkleding achtergelaten, met de boodschap dat deze op social media mochten, wanneer ze binnen de gestelde tijd niet hun doel hadden bereikt. Ik kan je vertellen: dat werkt prima! Andere voorbeelden zijn: Vriend of familielid vragen om een bepaald (pijnlijk genoeg) geldbedrag over te maken naar een “slecht” doel, zoals je minst favoriete politieke partij, stichting (bijv. stichting Martijn) of simpelweg naar iemand die je echt niet mag. Succes verzekerd.

3. Vermijd comfort

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: COMFORT is de VIJAND van SUCCES! Als jij een comfortabel leven leidt, zul je nooit tot grote hoogten stijgen in je leven en zal middelmatigheid het hoogst haalbare voor je zijn. Bedenk maar eens welke dingen jij als comfortabel ervaart en wat deze doen met jouw gezondheid, conditie, werklust en karakter. Vaker dan leuk is, trek je dan de conclusie dat alle comfort in jouw leven, zorgt voor minder werklust, minder actie en minder Momentum. Je hoeft echt niet in een berenvel op de noordpool te gaan leven, zolang je maar bewust bent van dit gegeven en er actief mee bezig bent om comfort niet (teveel) in de weg te laten staan van jouw grote dromen en doelen.

4. Geef nooit op

Ofwel: de 4e stap is weer beginnen bij stap 1. Succes gaat niet vanzelf. Een stevigere ruggengraat bouw je niet in een dag, dus zul je keer op keer op keer dit stappenplan moeten volgen. 80% van succes is op komen dagen, dus wanneer je iedere dag opnieuw er weer voor gaat, kan succes niet uitblijven en eindig je met een berg karakter en een supersterke ruggengraat.

Vond je deze aflevering leuk? Laat dan een reactie achter.

Ik vind het namelijk super om terug te horen wat je ervan vond (trouwens ook als je het niet goed vindt) Maar als je het wel leuk vindt, des te meer!

Deel het dan vooral ook met iemand, waarvan je denkt dat die deze dosis inspiratie wel kan waarderen.

Bedankt voor het kijken en leef iedere dag als de persoon die jij graag wilt worden! – Mark

Waarschuwing!

Mijn mails zijn persoonlijk, lang en emotioneel. Niet voor iedereen geschikt, dus.

Je kunt nu nog terug.

Dit bericht heeft 2 reacties
  1. Cool. Ik houd van deze confronterende aanpak. To the point en Helder. Dank Mark. Zeer inspirerend en makkelijk uitvoerbaar. (Met een beetje zelfbeheersing en discipline 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *