skip to Main Content
Hoe Ga Je Het Beste Om Met Een Afwijzing?

Hoe ga je het beste om met een afwijzing?

Hoe kun je jezelf trainen om met beter een afwijzing om te gaan? Leer nu deze methode zodat je ook kunt leren om beter om te kunnen gaan met een afwijzing.

Iedere week deel ik via deze podcast een inzicht met je, of een aantal tips, die je verder gaan brengen in je leven. Die er voor gaan zorgen dat je Momentum gaat ervaren, dat je lekker in de flow zit.

De afgelopen weken heb ik het heel uitgebreid gehad over onderdelen van mijn nieuwe boek ‘Verkopen volgens de coachmethode’. Dat boek komt dit jaar nog uit. Vandaag wil ik een onderdeel er uit pakken dat eigenlijk niet per definitie met verkopen te maken heeft. Het gaat over hoe je nou het beste om met een afwijzing? Hoe kun je jezelf nou trainen om beter met die afwijzingen om te gaan?

Dit is namelijk een universele angst van mensen. Mensen zijn simpelweg gewoon bang om niet goed genoeg te zijn. Om niet bij de groep te horen, om afgewezen te worden.

Ik wil je laten zien dat er een hele simpele manier is om er voor te zorgen dat jij dagelijks kunt oefenen om daar beter mee om te leren te gaan.

Train de afwijzing spier

Het zal nooit 100% weg gaan, maar je kunt wel die spier, de afwijzing spier, trainen, waardoor het makkelijker wordt.

De oefening die ik hier voor doe, doe ik heel vaak met onze klanten en voer ik dagelijks ook uit. Ik heb daarvoor een Excel sheet uitgeprint met een raster van 50 hokjes. En aan het einde van de maand moeten die hokjes gevuld zijn met een kruisje. En bovenaan het overzicht staat heel groot het woord ‘Nee’.

Het doel van dat raster is dat ik minimaal 50 keer in een maand afgewezen word door klanten of potentiële klanten. Dus ik doe minimaal 50 keer een voorstel aan de klanten voor een coachingstraject of voor bijvoorbeeld een masterclass. Ik wil dat er minimaal 50 keer per maand ‘nee’ tegen mij gezegd wordt.

Dus ik wil eigenlijk gemiddeld 2 keer per dag wil ik een afwijzing krijgen.

Minder bang worden voor de ‘Nee’

Dit sterkt mijn vermogen om met de afwijzing om te gaan. Dat zorgt er voor dat ik veel minder bang word voor de ‘nee’. Ik ga zelfs op zoek naar de ‘nee’. Ik blijf doorvragen net zolang totdat ik een kruisje mag zetten op mijn overzicht.

Dit is niet alleen waardevol voor mensen die een onderneming hebben, maar ook voor mensen die bijvoorbeeld vrijgezel zijn en heel veel moeite hebben om iemand aan te spreken in het openbaar die ze leuk vinden. Of voor iemand die het moeilijk vindt om hulp te vragen als ze dat nodig hebben. Of als je het heel erg moeilijk vindt om beter te worden in een taal, of in een sport, dat je iedere keer een kruisje zet als het niet gelukt is. Dus als je het wel geprobeerd hebt, maar niet gelukt is.

Zo leer je veel beter om te gaan met die tegenslag, met die afwijzing.

Het is een hele simpele methodiek, dus eigenlijk hoef je niets anders te doen dan een Excel sheet te pakken met 50 hokjes. Die print je uit en je zet er heel groot het woord ‘Nee’ boven. Vervolgens ga je heel hard aan de slag om in ieder hokje een kruisje te zetten.

Laat mij weten hoe het is gegaan

Ik vind het heel erg leuk om te weten dat je dit gaat doen. Laat mij weten of het iets voor je heeft gedaan. En wat je er van vond?

Als je Instagram hebt, volg mij daar bij en je kunt daar reacties achter laten, ga naar: www.instagram.com/marksoons_1

Of stuur een mailtje naar hoi@marksoons.nl of volg mij via social media.

Masterclass Verkopen

Komende zondag 30 September is er een weer een Masterclass Verkopen. Hierin leer je hoe je de verkoopgesprekken leuker en makkelijker kunt maken.

Voor meer informatie over Masterclass Verkopen ga naar de volgende link:

Ga naar 👉👉 tibor.nl/masterclass-verkopen/

Let op, op dit moment zijn er nog 3 kaartjes beschikbaar, dus als je de masterclass wilt bijwonen, zorg er dan voor dat je op tijd je kaartje hebt voordat het is uitverkocht!

Beluister de podcast

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.