Wat is het verschil tussen consumeren en produceren? En hoe kan dit een gigantisch verschil maken in de kwaliteit van jouw leven?
Samenvatting
Vandaag wil ik het met jou hebben over een onderwerp, of een inzicht beter gezegd, dat ik vandaag heb gedaan toen ik in gesprek was met een vriend van mij.
Een vriend van mij die heeft 2 eigen bedrijven, net als ik overigens, maar die is in een hele andere branche werkzaam. En wat ik altijd zo krachtig vind, is als ik ga praten met hem dat we elkaar weer nieuwe inzichten geven en weer nieuwe inspiratie om weer te kunnen gaan knallen met onze bedrijven.
En tijdens dat gesprek kwam ik tot een nieuw inzicht. En dat had vooral te maken met de plek waar we aan het lunchen waren, want we waren aan het lunchen ergens hier in Eindhoven.
En ik zag daar een stel zitten, waarvan de man een behoorlijk overgewicht had. En die was tijdens het eten van zijn moddervette hamburger aan het vertellen dat hij toch echt gezonder wilde gaan leven in 2017.
En toen ik dat zag, toen kreeg ik echt een heel waardevol inzicht. Namelijk, dat mensen over het algemeen veel drukker zijn met het consumeren, dan met produceren van resultaten.
Ik zal even uitleggen wat ik daarmee bedoel en daarna zal ik je de oplossing geven, of in ieder geval een stappen plan hoe je nou het beste deze valkuil kunt vermijden.
[phxoptin id=1441925687]
Leef iedere dag als de persoon die jij graag wilt worden!
Vond je deze aflevering leuk? Deel dan deze aflevering met vrienden en bekenden.
Beluister de Podcast
Volledige transcriptie van deze aflevering
Hi, Mark hier en welkom terug bij weer een aflevering van leef je Momentum. Iedere week deel ik met jou een inzicht of meerdere inzichten die jou verder kunnen brengen in jouw leven.
En vandaag wil ik het met jou hebben over een onderwerp, of een inzicht beter gezegd, dat ik vandaag heb gedaan toen ik in gesprek was met een vriend van mij.
Een vriend van mij die heeft 2 eigen bedrijven, net als ik overigens, maar die is in een hele andere branche werkzaam. En wat ik altijd zo krachtig vind, is als ik ga praten met hem, dat we elkaar weer nieuwe inzichten geven en weer nieuwe inspiratie om weer te kunnen gaan knallen met onze bedrijven.
En tijdens dat gesprek kwam ik tot een nieuw inzicht. En dat had vooral te maken met de plek waar we aan het lunchen waren, want we waren aan het lunchen ergens hier in Eindhoven.
En ik zag daar een stel zitten, waarvan de man een behoorlijk overgewicht had. En die was tijdens het eten van zijn moddervette hamburger aan het vertellen dat hij toch echt gezonder wilde gaan leven in 2017.
En toen ik dat zag, toen kreeg ik echt een heel waardevol inzicht. Namelijk, dat mensen over het algemeen veel drukker zijn met het consumeren, dan met produceren van resultaten.
Dus ik zal even uitleggen wat ik daarmee bedoel en daarna zal ik je de oplossing geven, of in ieder geval een stappen plan hoe je nou het beste deze valkuil kunt vermijden.
Wat ik daarmee bedoel is dat mensen over het algemeen heel druk bezig zijn met de voorbereidingen naar hun doel toe, voordat ze überhaupt in actie komen.
Daar kan ik een concreet voorbeeld van geven. Als jij bijvoorbeeld een onderneming wilt starten, dus je hebt een droom: ik wil graag ondernemer worden! Ik wil graag mijn eigen bedrijf beginnen.
En je gaat dan cursussen volgen van: hoe moet ik leren boekhouden? Hoe moet ik een onderneming starten? Je gaat boeken lezen over allerlei inspirerende ondernemers. Je gaat met mensen praten die al een onderneming hebben en succesvol daarin zijn of niet succesvol daarin zijn.
Dan ben je op alle fronten bezig met het vergaren van informatie. Maar uiteindelijk ben je nog niet die onderneming gestart, ben je nog niet begonnen.
En sommige mensen blijven eeuwen lang in die spiraal. Ik heb toen ik op school zat, ik volgde de hotelschool en toen ik op de hotelschool zat, toen had ik een klasgenoot en die wilde heel graag zijn eigen bedrijf starten.
En die jongen die spreek ik nog regelmatig en je moet je voorstellen, de tijd dat ik daar op school zat dat was rond de eeuwwisseling, dus 1999, 2000 en toen wilde hij al een bedrijf starten. Iedere 2 tot 3 jaar kom ik hem tegen.
En dan vraag ik weer hoe het met hem gaat en hij is nog steeds van plan, nu na 16 jaar, om dat bedrijf te gaan starten. Hij zegt: ja, ik heb super veel informatie, ik heb prachtige ideeën, ik weet precies hoe ik het wil gaan doen, maar hij doet het niet..
En natuurlijk heeft dat te maken met angst, natuurlijk heeft dat te maken met nog niet het durven maken van die sprong, of het groter maken van de sprong dan het daadwerkelijk is, maar die actie komt niet.
En ik zie het zo veel bij mensen die iets willen bereiken in hun leven, die gezonder willen worden. Ze zijn allemaal eBooks aan het lezen, ze zijn allemaal cursussen aan het volgen, ze zijn een dieet aan het volgen.
Maar ze hebben geen vast omstaand plan om meteen actie te ondernemen. Dus ze zitten allemaal nog in hun onderzoeksfase in plaats van in de doe-fase. Je kunt vele malen beter de verkeerde dingen doen en daarvan leren, dan niks doen en super veel kennis hebben. Dus dat is wat ik je vandaag wil meegeven.
Op die manier kun jij een onderscheid gaan maken tussen consumeren en produceren. En hoe kun jij dat het beste doen?
Nou, als jij iets wilt bereiken in je leven, of het nu is dat je vrijgezel bent en op zoek bent naar een nieuwe partner, of je wilt graag meer vrije tijd, of je wilt graag een onderneming starten, je wilt graag gezonder gaan leven, of meer gaan bewegen, of gezonder gaan eten, je wilt een wereldreis gaan maken, je wilt een nieuw huis kopen, een andere auto.
Het maakt niet uit wat het is, al die dingen hebben een plan nodig. Dat begrijp ik, je kunt niet gaan zeggen van, oh, ik heb een andere auto nodig, ik loop naar een garage toe en ik koop er een. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Dat kan, sommige mensen die doen dat.
Maar het zou mijn stijl niet zijn. Ik zou in ieder geval van te voren willen weten welke auto ik zou willen kopen. En wat mijn budget is. En waar ik dan het beste naar toe kan gaan.
Kijk die dingen, die moet je weten. En zo gauw als je die weet, dan ga je tot actie over.
En stap 1 is dus om te gaan analyseren van wat is het minimale wat ik moet weten om in actie te kunnen komen. Het minimale, dus niet: wat moet ik allemaal weten? Nee, het minimale. Dus welke 1, 2, 3, 4 dingen moet ik weten voordat ik kan gaan starten. En voor die persoon die ondernemer wil worden, die oude klasgenoot van mij, voor die persoon, die hoeft eigenlijk maar een paar dingen te weten, namelijk: Waar kan ik mij aanmelden als bedrijf? Wat is mijn idee? Wat ga ik doen? En waar ga ik het doen?
En als je dat weet dan kun je gaan beginnen. Dat is stap 1.
Stap 2 is om actie te ondernemen. Dus je begint gewoon, je gaat aan de slag. Je gaat niet twijfelen, je gaat niet nog een cursus volgen, of nog meer informatie vergaren, of bekijken wat je angsten allemaal zijn. Nee, je gaat het doen.
[tweetquote]Je mag bang zijn, maar je gaat het toch doen.[/tweetquote]
Als je die actie hebt ondernomen, dan ben je al aan het produceren. Maar wat vaak een valkuil is, is dat mensen tijdens het produceren weer gaan consumeren.
Dus ze hebben de actie ondernomen om gezonder te gaan eten, ze hebben de actie ondernomen om meer te gaan bewegen en gaan vervolgens nog meer kennis tot zich nemen.
Dus ze gaan proberen om nog meer te weten over dat onderwerp en vervolgens raken ze een beetje verlamd door alle kennis.
Dus ik zeg altijd, zorg er voor dat je tijdens het proces je alleen maar gaat focussen op de eerst volgende stap die je moet zetten. En als je die eerst volgende stap niet kunt zetten zonder terug te gaan naar het kennis gedeelte, dan ga je dat doen.
Maar stel dan wel de vraag of het ook echt zo is? Dus bijvoorbeeld als jij een onderneming start en je bent begonnen met het opzetten van je bedrijf en je bent klanten aan het vergaren en je zou dan in 1 keer een cursus gaan kopen over internet ondernemen, terwijl je onderneming offline is, dan denk ik niet dat jij je focus op de juiste manier bewaart.
Wat veel nuttiger is om te bedenken: hoe kan ik er voor zorgen dat ik de volgende stap kan zetten naar het aantrekken van nog meer klanten?
Als de volgende stap is van het aantrekken van nog meer klanten, dat je dan social media moet gaan bedienen bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat het zo is maar dat zou het kunnen zijn.
Dan ga je kijken van hoe werkt dat nou? En wat is de snelst mogelijke manier om er achter te komen hoe dat werkt? En dan zou misschien een cursus social media wel het antwoord kunnen zijn. Dan doe je die en dan lees je daar een boek over, of je doet een korte cursus en je gaat weer aan de slag en je gaat weer leren.
En op die manier ga je van stap 1: minimale informatie, naar stap 2: actie, naar stap 3: evalueer de volgende stap, naar stap 4 en dat is blijven groeien. Blijf focussen op groei. Dus zorg er voor dat je continu in actie blijft en blijft focussen op hoe word ik nou net een stapje beter dan ik gisteren was?
En dat is de manier om jouw leven te verbeteren en niet door allerlei boeken te lezen. En niet door altijd maar stil te blijven staan en te dromen van jouw doelen. Nee, actie ondernemen, evalueren of het goed gaat, wat is de eerst volgende stap? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik iedere dag een klein stukje beter word en iets kan gaan ervaren wat wij echt Momentum noemen.
Vond je deze aflevering leuk? Deel het dan met je vrienden en familie en mis geen aflevering meer door je te abonneren op de podcast en mijn youtubekanaal.
Gratis Checklist: 3 #Salesfails
De 3 meest gemaakte fouten tijdens verkoopgesprekken
Vul hieronder je gegevens in en ontvang de gratis checklist.