Bekijk nu deze aflevering en zie welk type leider je van nature het meeste bent en in welke situatie je bepaalde eigenschappen het beste kunt toepassen.
Iedere week behandel ik een onderwerp dat te maken heeft met ondernemerschap, met persoonlijk leiderschap, met financiën, met gezondheid. Eigenlijk alles wat met de belangrijke peilers in het leven te maken heeft.
Afgelopen weken heb ik onderdelen van mijn nieuwe boek, ‘Verkopen volgens de coachmethode’, gedeeld.
In het boek staan 5 peilers vermeld die er voor gaan zorgen dat jij gaat verkopen zonder dat je daadwerkelijk teveel bezig bent met verkopen. Een van de laatste peilers die in het boek omschreven worden, dat is een peiler die je niet alleen maar tijdens het verkopen gebruikt, maar deze peiler heeft vooral te maken met liefde.
Als ik het heb over verkopen en ik zeg dat liefde een van de belangrijkste peilers is, dan wordt dit acuut verkeerd begrepen. Ik wil je laten zien welke 3 vormen van liefde er nodig zijn voor een succesvolle verkoop.
1. Liefde voor je product of dienst
De allereerst vorm van liefde is liefde voor je product of dienst. Dit is iets wat ik heel vaak mis zie gaan. Mensen werken voor een bedrijf en ze geloven eigenlijk helemaal niet in het product of de dienst die ze verkopen.
Als je daadwerkelijk gelooft dat bijvoorbeeld product van de concurrent beter is, en jij gaat voor je werk producten waarin je niet gelooft, gegarandeerd dat jij dan minder zult verkopen dan wanneer je bij de concurrent zou werken en je product gaat verkopen waar je wel fan van bent. Als je dan bij die concurrent zou gaan werken en je verkoopt product waar je wel in gelooft, dan zul je gegarandeerd vele malen meer verkopen. Omdat je dan liefde hebt voor je product of dienst.
Hou je echt van je product of dienst?
Mensen geven heel vaak aan als ik hen vraag of ze liefde hebben voor hun product of dienst, dan geven ze 99 van de 100 keer ja. Als je dan verder gaat vragen dan blijkt dat vaker niet het geval te zijn dan wel.
Er zijn een aantal dingen waardoor je kunt ontdekken dat het niet zo is. Daar kom je achter via antwoorden op de volgende vragen:
* Een andere vraag waar men heel erg goed over na kunt denken is: als iemand aan mij vraagt of ik de beste ben, of dat ons bedrijf de beste is, of ons product de beste is in de branche, zeg jij dan volmondig ja?
De meeste mensen zeggen dan niet volmondig ja. Dat kleine stukje gebrek aan overtuiging, dat zorgt er voor dat je gewoon minder gaat verkopen. Want als jij echt 100% volmondig gelooft in de kwaliteit van jouw product of dienst, dan zie je gewoon dat zij gigantisch geloven in hun product of dienst.
Dat zie je heel erg goed bij verkopers die heel erg goed zijn in hun vak, zij geloven zo in hun product dat ze ieder mens die ook maar een beetje past bij dat product, die gunnen ze het product zo. En dat zorgt er voor dat je natuurlijk veel meer gaat verkopen.
Leef je missie
Als jij zo enorm gelooft in iets wat je doet, dan ben je echt je missie aan het leven. Dus iedere keer als jij een product of dienst aan het verkopen bent waar jij zo enorm veel liefde voor hebt, dan ben je je missie aan het leven en dat is het mooiste wat je als mens kunt hebben.
Iedere dag mag je je missie weer leven, dus je staat iedere ochtend op en je zegt dan: “Wauw, ik mag weer Apple computers verkopen!”. Of: “Ik mag weer ondernemers gaan helpen!”. Dat zijn dingen waardoor je je hele leven en je dagen makkelijker en leuker worden.
2. Liefde voor de klant
Deze tweede peiler zie ik nog wel eens mis gaan, want dan zie ik mensen klanten aannemen die niet hun “A” klanten zijn.
Ze denken dan deze klant is niet mijn favoriete klant, maar ik kan het geld wel goed gebruiken. Daar zit echt een hele grote pijn. Als je alleen maar werkt met “A” klanten dan is je dag gewoon leuker en dan gaat je bedrijf ook veel makkelijker groeien.
Wat heel veel mensen over het hoofd zien is dat als jij ja zegt tegen een B-, C-, of een D-klant, dan heb je geen ruimte meer over om een “A” klant te accepteren.
Wat nog veel pijnlijker is dat bijvoorbeeld die B- of C-klant je veel meer energie en geld gaat kosten en die zorgen er meestal voor dat je 2 “A” klanten niet meer kunt aannemen. Omdat je daar mentaal geen ruimte meer voor over hebt, naast de uurtjes dat je er aan werkt.
Dus dat is een van de belangrijkste reden om tijdens een intake gesprek te kijken of die betreffende persoon wel je A-klant is.Als het niet je A-klant is dan om nee te zeggen. Je hebt Ja-klanten en Nee-klanten. Ja-klanten zijn “A” klanten en Nee-klanten zijn B-, C- en D-klanten en die zijn gewoon niet je klanten.
3. Zelfliefde
De derde peiler is een hele belangrijke die vaak vergeten wordt, namelijk zelfliefde, de liefde voor jezelf.
Je kunt je agenda wel vullen met B-, C- en D-klanten, je kunt wel een product verkopen waar je helemaal niet in gelooft, maar het kost jezelf gewoon veel te veel. Dus zelfliefde is enorm belangrijk.
Nee zeggen tegen mensen waar je gewoon geen klik mee hebt. Nee zegen tegen mensen die op hun voorwaarden willen samenwerken met jou en niet op jouw voorwaarden. Dat je je kaders goed aangeeft, dat je goede duidelijke afspraken maakt. Dat je aangeeft als je de waarde niet kunt bieden die je wilt bieden.
Dus liefde voor de klant, liefde voor jezelf, liefde voor je product of dienst en dan kun je echt met liefde verkopen, zonder dat het verkopen is.
Masterclass Verkopen
Op 30 September is er een weer een Masterclass Verkopen. Hierin leer je hoe je de verkoopgesprekken leuker en makkelijker kunt maken.
Voor meer informatie over Masterclass Verkopen ga naar de volgende link:
Ga naar 👉👉tibor.nl/masterclass-verkopen
Let op, op dit moment zijn er nog 4 kaartjes beschikbaar, dus als je de masterclass wilt bijwonen, zorg er dan voor dat je op tijd je kaartje hebt voordat het is uitverkocht!
Beluister de podcast
Gratis Checklist: 3 #Salesfails
De 3 meest gemaakte fouten tijdens verkoopgesprekken
Vul hieronder je gegevens in en ontvang de gratis checklist.