Vandaag 3 niveaus van vertrouwen, hoe kun je die lagen van vertrouwen goed op niveau brengen zodat mensen van je gaan kopen?
Vorige week hebben we het gehad over waarom mensen niet van je kopen. Met daarbij de 3 onzin excuses die mensen daarvoor geven.
Vandaag gaan we het over vertrouwen hebben. Wat minstens net zo belangrijk is als mensen een dienst van je willen afnemen, of een product van je willen gaan kopen.
Als het vertrouwen ontbreekt bij mensen, dan zullen mensen niet kopen.
Ik heb het idee dat het begrip vertrouwen continu verkeerd begrepen wordt. Mensen denken vaak bij vertrouwen dat het gaat over het hebben van vertrouwen in jou, als verkopende partij. Dat is gedeeltelijk waar.
Er zijn 3 fronten waarop een verkoper vertrouwen kan hebben, of een gebrek aan vertrouwen kan hebben, waardoor men besluit om niet te gaan kopen.
Als je 3 niveaus van vertrouwen weet, dan word het veel makkelijker om te begrijpen waarom mensen nee tegen je zeggen, of waarom mensen nog twijfelen om te gaan kopen.
1. Vertrouwen in het proces, of in het resultaat
Hier is vertrouwen niet zozeer in jou, maar vooral in het proces, of het resultaat.
Als je bijvoorbeeld iemand behandeld met een schouderklacht en hij heeft al 10 jaar lang dezelfde schouderklacht. Dan wordt het vrij lastig om die persoon te overtuigen dat jij hem van die klachten kunt gaan helpen.
Je kunt dan wel heel mooi uitleggen hoe je gaat werken en wat het proces zal gaan zijn, maar hij zal in eerste instantie heel weinig vertrouwen in het resultaat hebben.
Dus aan jou de taak om heel goed uit te kunnen leggen wat nou exact anders is dan alle dingen die hij al geprobeerd heeft. Welke dingen het hem uiteindelijk zal gaan opleveren en welke beloftes je daarbij kunt maken.
Als jij heel goed weet uit te leggen wat het proces is en wat de uiteindelijke resultaten gaan zijn, en je kunt hem laten zien dat er daadwerkelijk een mogelijkheid is op resultaat, dan zal er veel meer vertrouwen in komen.
Ik zie dit aan de lopende band bij trainers en coaches die mensen behandelen, of die mensen helpen die al jarenlang met hetzelfde probleem kampen. Bijvoorbeeld problemen met overgewicht, een blessure of een slecht lopende relatie.
Je ziet dan men minder vertrouwen in de coaches of de therapeuten hebben gekregen, simpelweg door slechte ervaringen.
Dus als je dat kunt weerleggen, dan heb je al een gedeelte van het vertrouwen terug gewonnen.
2. Vertrouwen in jou als persoon
Deze tweede is veel minder zwaar dan mensen vaak maken. Het enige wat je namelijk hoeft te doen in dit proces is te zorgen dat ze jou niet gaan wantrouwen.
Het gaat er helemaal niet om dat ze jou vertrouwen. Denk maar een terug naar iemand die je eerste helemaal niet vertrouwde als persoon, maar die je ook niet wantrouwde. En deze persoon verkocht gewoon iets wat echt de oplossing was voor je probleem, wat je toen echt nodig had.
Zorg ervoor dat klanten je niet gaan wantrouwen
Je hoeft mensen alleen maar het gevoel te geven dat je ze niet gaat belazeren. Dat is de sleutel van dit gedeelte van vertrouwen. Dat is de enige laag van vertrouwen die ze moeten hebben.
Als je uiteindelijk de andere lagen van vertrouwen goed op niveau hebt, en alle andere methodes van de verkoopmethode gaat benutten, dan zullen mensen gegarandeerd van je kopen, ook al vertrouwen ze je niet volledig.
Ik zie heel veel dienstverleners juist focussen op dat vertrouwen in hun. Daar is het vaak helemaal niet om te doen. Het gaat juist om het proces en om het resultaat. En om het volgende, derde niveau van vertrouwen.
3. Vertrouwen in zichzelf
Er zijn zoveel mensen die het vertrouwen in zichzelf hebben verloren. Zij geloven niet dat zij het resultaat kunnen gaan behalen. Dat moet je echt boven water zien te krijgen.
Als je bijvoorbeeld iemand helpt die overgewicht hebt,je hebt ze helemaal laten zien dat jij samen met die persoon mooie dingen gaat bereiken tijdens het proces, dat er resultaten behaald gaan worden, dat ze uiteindelijk een beter gewicht gaan krijgen (wat ze altijd wilden hebben).
Je zorgt ervoor dat ze je niet wantrouwen, dat ze jou betrouwbaar genoeg vinden als persoon.
Maar als die persoon simpelweg niet gelooft,dat ie het in zich heeft, om te doen wat ervoor nodig is…dan ben je weg.
Het is zo belangrijk om dat boven water te krijgen en ook daarmee aan de slag te gaan. Het zichtbaar maken is voor veel dienstverleners al voldoende.
Dus dat je zichtbaar voor ze maakt dat de reden waarom ze nu niet besluiten om van je te kopen, vooral met hun eigen vertrouwen te maken heeft.
De beste manier om daarmee om te gaan is de klant meenemen in de klantenreis. Leg uit dat de meeste mensen die beginnen met de coaching daar zelf ook niet in geloven. Maar dat ze door stap 1, 2 en 3 te nemen, het vertrouwen er kwam. En dat ze vervolgens meer vertrouwen kregen door het proces en door het feit dat ze iedere microresultaten boekten.
Dat is het onderdeel waar ik altijd het meeste op focus. Want als je alles al goed hebt gedaan…Ze wantrouwen je niet, Ze hebben vertrouwen in het proces en het resultaat,Dan kan het alleen nog maar aan zelfvertrouwen liggen.
Als je die 3 dingen voor elkaar hebt dan kun je door gaan naar de volgende stap en daar gaan we het volgende week over hebben.
Masterclass Verkopen
Wil jij direct aan de slag met deze principes? Op 30 September organiseer ik in Amsterdam de Masterclass Verkopen. Hierin ontdek je hoe je meer en beter kunt verkopen, zonder trucs of technieken.
Voor meer informatie over Masterclass Verkopen ga naar de volgende link:
Ga naar 👉👉https://tibor.nl/masterclass-verkopen
Beluister de podcast
Gratis Checklist: 3 #Salesfails
De 3 meest gemaakte fouten tijdens verkoopgesprekken
Vul hieronder je gegevens in en ontvang de gratis checklist.