Hoe zorg je er voor dat je weer verder kunt als je bepaalde heftige emoties ervaart? Vandaag leer je hoe je op een bepaalde manier met die emoties om kunt gaan zodat je er niet in blijft hangen, maar dat je daarbij een ander gevoel creëert.
Emoties vs Gevoel
Ik maak graag onderscheid tussen emotie en gevoel. Emoties zijn de initiële oerreacties die je krijgt, daar kun je eigenlijk niets aan veranderen.
Wat je wel kunt sturen wat er na gebeurt, zodat je de juiste lange termijn gevoel er aan overhoudt.
Het sturen van je verhaal
Als je al bekend met persoonlijke ontwikkeling dan ervaar je al heel vaak werkende emoties.
Maar er komt een onverwachts moment dat bijvoorbeeld iemand het bloed onder je nagels vandaan haalt en dat je even je emoties niet kunt beheersen, ondanks alle lessen van persoonlijke ontwikkeling. En dat is het moment waarop jij kunt sturen wat jouw verhaal gaat zijn.
De stappen tot een lange termijn gevoel
Bij heftige emoties onderga je een aantal stappen voordat je een lange termijn gevoel krijgt.
De eerste stap is de primaire emotie. Bijvoorbeeld als iemand een hele vervelende, botte opmerking tegen je maakt. Je voelt dat er dan een emotie omhoog komt. En die heftige emotie kun je niet sturen.
Verzin een verhaal tijdens de kwart seconde
Wat wel gaat lukken is dat je de kwart seconde gaat benutten. Dat is het tweede gedeelte. De kwart seconde is het moment waarop jij een verhaal gaat verzinnen.
Meestal komt er als je heel boos bent een verhaal naar boven van bijvoorbeeld: “Hij heeft het op mij gemunt.” En dat gedeelte, dat verhaal kun je sturen. En dat kun je benutten in die kwart seconde.
In die kwart seconde bepaal jij wat jij gaat doen met die emotie. Welk verhaal ga je er aan vast plakken?
Bepaal de actie
Het mooie is dat zo gauw als jij het verhaal kunt sturen, dan kun je je acties sturen, waardoor je je lange termijn gevoel kunt sturen. Dat is de derde stap.
Geef een betekenis aan de emotie
Neem eventjes adem tijdens die kwart seconde en neem een stapje terug. En zorg er voor dat je op een andere manier naar die emotie gaat kijken.
Laat die emotie even passeren. Voel bijvoorbeeld de boosheid en ga er vervolgens een betekenis aan geven.
De betekenis dat is je verhaal. Dat werkt het beste met volgende 2 dingen.
Afleiding door vragen van nieuwsgierigheid
Een er van is een andere emotie opwekken, namelijk nieuwsgierigheid. Dat zorgt er voor dat je vragen gaat stellen.
Je vraagt je bijvoorbeeld af hoe het komt dat je collega zo bot tegen je doet? Heeft hij misschien een slecht weekend gehad?
Die vragen van nieuwsgierigheid zorgen er voor dat je afgeleid wordt van die primaire emotie.
Dan kun je veel makkelijker die heftige emotie loslaten en een beter werkend verhaal gaan verzinnen.
En als je het werkende verhaal verzint dan zul je merken dat je acties anders zullen zijn. Dan komt er bijvoorbeeld begrip als je door die vragen van nieuwsgierigheid gaat inzien dat je collega zo doet omdat zijn vrouw thuis zo moeilijk is.
Dat gaat er voor zorgen dat je gevoel ten opzichte van die persoon en die situatie compleet anders zal zijn.
Maar dit gaat niet meteen van vandaar op morgen lukken. Dit zul je iedere dag opnieuw moeten oefenen.
Noteer de niet-werkende emoties en de verbeterpunten
Het is daarom zo waardevol om aan het einde van iedere dag terug te kijken op je dag en op de heftige emoties, de niet-werkende emoties die je hebt ervaren die dag. En schrijf dan op welke niet-werkende emotie jij die dag hebt ervaren en wat de verbeterpunten zouden kunnen zijn voor de volgende keer.
Pas dit toe en ga dit oefenen, want iedere dag een klein beetje wint het van af en toe heel veel. Dus probeer die kleine beetjes iedere dag te doen en je zult merken wat het verschil gaat zijn.
Beluister de podcast
Gratis Checklist: 3 #Salesfails
De 3 meest gemaakte fouten tijdens verkoopgesprekken
Vul hieronder je gegevens in en ontvang de gratis checklist.