skip to Main Content
De 4 Belangrijkste Inzichten Van Het Tony Robbins Event UPW

De 4 Belangrijkste Inzichten van het Tony Robbins event UPW

In deze aflevering noem ik de 4 belangrijkste inzichten na het bezoeken van het UPW evenement van Tony Robbins. Verbeter de Kwaliteit van je Leven met deze 4 lessen van Tony Robbins.

Een compleet nieuwe wereld

Na een boek van Tony Robbins te hebben gelezen rond 2001 ging er een compleet nieuwe wereld voor mij open. In de basis heeft hij mijn leven veranderd.

Ik leerde dat je zelf kunt gaan kiezen hoe je omgaat met je emoties. Ik leerde dat je zelf kunt gaan besluiten dat je leven beter kunt zijn, dat je niet je lot hoeft te accepteren. Dat je achtergrond je toekomst niet bepaalt, maar je omgeving daarentegen wel.

5 jaar geleden besloot ik om een UPW evenement bij te wonen van Tony Robbins. Mensen die mij al langer volgen weten ook dat ik na een jaar nog geen 10% van alles wat ik toen van plan was en geleerd had, had uitgevoerd.

Ik vond na 5 jaar nu de tijd helemaal rijp om nog een keer naar Tony Robbins toe te gaan en om nu voor altijd af te rekenen met die 10% mindset die ik toen had.

Neem je partner mee

Ik weet nu 100% zeker dat alles wat ik nu heb opgenomen, dat daar nu meer dan 10% van gedaan gaat worden. Sterker nog, ik weet dat nu meer dan 75% van die dingen gedaan gaan worden.

Dat komt namelijk omdat deze keer mijn vrouw mee ging. En dat was de beste beslissing ooit, we zijn niet alleen samen dichter bij elkaar gekomen, we hebben meer begrip voor elkaar gekregen en het is prachtig om je partner te zien genieten op zo’n evenement. Ik raad je daarom zeker aan om je partner mee te nemen naar een dergelijk evenement.

Les 1: Energie

De eerste belangrijkste les die ik van Tony Robbins heb geleerd is energie. Alles in je leven, qua kwaliteit, wordt bepaald door je mate van energie.

De 4 dagen van het UPW event gingen over ‘Energy’, over ‘Peak State’. En Peak State houdt in dat je echt op een maximaal niveau zit qua energie. En als je in die Peak State zit dan kun je veel beter en helder kunt nadenken. En dat zorgt er voor dat je zo krachtig in je systeem staat en dat je veel harder en duidelijker beslissingen neemt.

Als je vaker in die Peak State gaat zitten dan zal er zeker heel veel in je leven gaan veranderen in positieve zin. Dan zul je eindelijk stappen gaan zetten waar je eerst nauwelijks die energie voor had.

Les 2: The 5 to Thrive

We hadden net over de emotionele staat waarin je bevindt, die is super belangrijk voor de wijze waarop je in het leven staat.

Tony Robbins had tijdens het UPW event laten zien wat de ‘5 to thrive zijn. Dat zijn de 5 dingen die je nodig hebt om in de eerder genoemde Peak State te zijn en te blijven. Hier volgen elk van die genoemde ‘5 to Thrive’.

1. Hoe ga je om met je lijf?

Eerste is het totaalplaatje, je mentale staat, je ‘state’.

Heel belangrijk daarbij is je fysiologie, hoe ga je om met je lijf?

Je kunt namelijk door zogenaamde ‘power moves’ te gebruiken, jezelf conditioneren om in 1 keer je fysiologie krachtig te maken.

Een Power move is een krachtige beweging, bijvoorbeeld door met je hand slaan met je vuist en hard “Yes” roepen. En daarmee kun je jezelf in 1 keer uit een bepaalde sleur halen, door drastisch plotseling van lichaamshouding te veranderen.

2. Let op je taalgebruik

Het tweede wat belangrijk is voor je mentale staat is de taal die je gebruikt.

Je hebt woorden die afzwakken, zoals: misschien, eigenlijk, so ms. Je hebt natuurlijk ook woorden die heel negatief zijn, dus als je jezelf bijvoorbeeld een loser noemt.

Als je woorden maar vaak genoeg herhaalt tegen jezelf dan zul je die dingen gaan geloven. Want je brein kan echt en nep niet van elkaar onderscheiden.

Dus hoe jij tegen je brein praat is van gigantisch belang voor de kwaliteit van je emotionele toestand.

3. Je focus

Waar je op focust dat is ook waar je energie naar toe gaat. En dat bepaalt daadwerkelijk hoe je de wereld ziet.

Dus je focus is super belangrijk. Als je focust op wat er mis is in je leven dan zul je anders in je lijf zitten, dan als je focust op wat er goed gaat in je leven.

4. Je toekomstbeeld

Als jij een positief toekomstbeeld hebt dan zul je anders tegen de wereld aan kijken dan wanneer je een negatief toekomstbeeld hebt.

5. Je identiteit

Ieder mens doet niet wat hij kan, maar waar hij in gelooft dat hij is.

Dus als je identiteit bijvoorbeeld is: ‘ik ben nou eenmaal niet zo’n sporter’. Dan ga je anders om met je gezondheid dan wanneer je zegt van: ‘ik ben iemand die iedere dag moet sporten, want anders word ik chagrijnig’.

Les 3: Het modelleren van mensen

Tony Robbins zegt altijd dat succes sporen achter laat. Stel dat je heel gezond en fit wilt worden, dan zijn er altijd mensen die de beste zijn op het doel of op het gebied waar jij naar toe wilt gaan.

Als jij een succesvol ondernemer wilt gaan worden kijk dan naar wie het meest succesvol is ter wereld, of in je omgeving, en ga die mensen modelleren.

Tony Robbins had voor het modelleren een heel mooi recept voor succes. Modelleren kun je doen door te kijken naar de volgende 5 dingen.

1. Wat zijn de ingrediënten?

Als jij het gedrag of het succes van iemand wil gaan modelleren, dan zul je een aantal dingen moeten weten. Allereerst moet je weten wat de ingrediënten zijn.

Welke dingen doet iemand, of heeft iemand in zijn bezit, of heeft iemand verworven, omdat succes te bereiken?

Dus wat zijn de ingrediënten om tot een succes te komen?

2. Bepaal de hoeveelheden

Hoeveel van ieder ding is er nodig?

3. Bepaal de volgorde

Je moet uiteraard wel weten in welke volgorde je die ingrediënten moet doen. Als je bijvoorbeeld in de verkeerde volgorde de ingrediënten toevoegt als je een taart gaat bakken, dan krijg je een heel ander eindresultaat.

4. Bepaal de tijdsduur

Dus hoe lang moet je iets doen om een bepaald resultaat te krijgen. Hoe lang moet je ieder ingrediënt gebruiken?

5.  Bepaal de intensiteit

Hoe intens moet je omgaan met de ingrediënten? Stel dat je de over op 200 graden zet, ten op zichte van 240 graden, dan is het verschil enorm als je de tijdsduur op een uur zet.

Les 4: Je overtuigingen

De dingen die jij gelooft, die bepalen natuurlijk waar je focus naar toe gaat, die bepalen je succes voor een heel groot deel.

Ik kwam er tijdens het UPW event achter dat iedereen beperkende overtuigingen heeft. Ook al denk dat alles goed, toch als je er stil bij gaat staan heb je nog altijd ergens beperkende overtuigingen zitten.

Het Dickens Proces

Tony Robbins had hier het ‘Dickens Proces’ voor, waarin je 2 beperkende overtuigingen naar boven haalt en daar ga je een bepaald proces in, waarin je de pijn van die beperkende overtuigingen gaat versterken.

Je stelt je dus voor wat de negatieve consequenties zijn als die beperkende overtuigingen stand blijft houden gedurende de komende  5, 10 , 20 of 30 jaar. En wat het jou dan gaat kosten, hoeveel mensen je pijn gaat doen, hoe je jezelf tekort doet.

Vervolgens neem je de krachtige overtuiging die er tegenover staat ga je conditioneren, die ga je er tegenover zetten. Zodat je in je systeem brandt dat die beperkende overtuiging nergens op slaat en dat de krachtige overtuiging eigenlijk de enige waarheid is voor je.

Het belangrijkste inzicht

Belangrijkste inzicht voor mij was dat ieder mens beperkende overtuigingen heeft, hoe goed het ook moge gaan.

Wees je daarom bewust van het feit dat je die beperkende overtuigingen hebt. En probeer 2 beperkende overtuigingen op te schrijven van jezelf.

Ga dan met energie, met de ‘5 to thrive’, en door modelleren kijken hoe je dwars door die barrières heen kunt gaan, krachtige overtuigingen kunt gaan verzinnen en de kwaliteit van je leven kunt gaan verbeteren.

Beluister de podcast

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *