skip to Main Content

3 Redenen waarom de meeste ZZP’ers nooit duurzaam winstgevend worden

Als jij de stap wilt maken van artiest naar ondernemer, dan is dit het moment om te gaan doen wat altijd al gewerkt heeft.

Het mooie aan mensen is dat ze van andere mensen houden.

Tegelijkertijd zijn we doodsbang dat we niet voldoen aan de eisen van de ander. Die paradox zorgt voor problemen op alle fronten van ons leven: werk, relaties, gezondheid, zelfontplooiing.

In dit artikel zoom ik in op ondernemerschap. Terwijl jij ondertussen dezelfde principes kunt gaan toepassen op al die andere gebieden van je leven.

We hebben ongeveer 1 miljoen zzp’ers in Nederland. Waarvan een groot deel minder verdient, dan ze bij een baas zouden krijgen. En werken ze harder en meer.

In dit artikel 3 redenen en de principes die beter werken.

1. Angst voor de “nee”

Deze toegeven is lastig, maar wel zo eerlijk.

De belangrijkste reden waarom zzp’ers te weinig klanten hebben, is angst voor afwijzing.

In ieder van ons zit dat gemene stemmetje, dat je vertelt dat je niet goed genoeg bent. De beste bevestiging voor dat stemmetje is het woord “nee”.

“Zie je nou wel! Je bent niet goed genoeg.”

Wij mensen zijn niet gemaakt om gelukkig te zijn. We zijn gebouwd op overleven. Energie besparen en veiligheid opzoeken. Met luiheid en angst tot gevolg.

Het geheim van alles in het leven, dus ook van succesvol ondernemerschap, zit hem in groei.

En groei ontstaat alleen als je bang bent en toch doet.

Kleine stap om te groeien in de angst voor afwijzing: Ga op zoek naar de “nee”.

Teken op een flipover of whiteboard een groot vierkant en maak daar 50 kleine vierkantjes in. Iedere keer als je een klant hebt, die geen interesse heeft in je product of dienst, zet je een kruis in een van de vakjes. Aan het einde van de maand moet ie vol zijn. Succes.

2. Koude acquisitie

“Ik hou nou eenmaal niet van koude acquisitie.”

Doe het dan ook niet.

Mensen zitten niet op jouw “kopje koffie” te wachten. Dus vergeet die weg, want dat is de snelweg naar afwijzing.

Vanaf nu ga je alleen maar mensen benaderen, waar je iets kunt komen brengen.

En daar moet een paar dingen voor doen.

  1. Doe je huiswerk. Probeer alles over die persoon te weten te komen via social media en gezamenlijke bekenden.
  2. Maak het persoonlijk. Ga op zoek naar een ingang waar jij zelf ook enthousiast van wordt. Dus een gezamenlijke passie voor die ene voetbalclub of een oplossing voor dat probleem waar ie al een tijdje mee worstelt.
  3. Maak het memorabel. Zorg ervoor dat het op 2 fronten persoonlijk is: voor de ontvanger en voor jou. Je wilt namelijk wel dat ze je onthouden. Handig voor als ze binnenkort op zoek gaan naar een oplossing die jij ze kunt bieden. Epic is een mooi Engels woord voor een ervaring die in je geheugen gegrift staat. Dat is wat jij wilt komen brengen.

3. Ga om met weerstand

Er zijn een aantal algemeen geaccepteerde “redenen” om niet met je in zee te gaan:

  1. Ik heb geen geld
  2. Ik heb geen tijd
  3. Er is nu teveel gedoe (scheiding/verhuizing/zwanger etc.)

Wanneer een klant je een van deze redenen geeft om geen klant bij je te worden, houden de meeste mensen op met hun verkoopgesprek. Of nog erger: gaan empathie tonen.

Besef dat bovenstaande 3 argumenten in de meeste gevallen onzin zijn.

In werkelijkheid zijn je klanten bang.

Voor 2 dingen: Ze zijn bang om belazerd te worden. Of ze zijn bang dat het niet gaat werken/lukken.

Aan jou de taak om door te vragen, zodat je achter deze angsten komt.

Wanneer jij het gat tussen het verlangen van de klant en de angst om met jou in zee te gaan weet te overbruggen, heb je een klant.

Doe je het niet, dan raak je een potentiële klant kwijt. En dat gevoel blijft aan je knagen, omdat je weet dat je die persoon had kunnen helpen.

Een winstgevend bedrijf start bij de juiste principes

Hard werken is niet vies. Pas wanneer je hard werkt en er geen cent aan overhoudt, moet je even teruggaan naar de tekentafel. Kijken welke principes je niet toepast in je leven.

Zzp’ers zijn vaak vooral artiesten: goed in hun vak.

Het ondernemen pakken ze erbij, omdat het moet. Een winstgevend bedrijf wordt niet gebouwd door artiesten, maar door ondernemers. En ondernemers doen dingen waar anderen bang voor zijn. Niet omdat ze niet bang zijn, maar omdat ze bang zijn en toch doen.

Ben jij bang voor afwijzing en belemmert dat de groei van je bedrijf? Haal je klanten vooral uit je directe omgeving en mond-tot-mond of ga je actief op zoek naar nieuwe klanten? Hoe ga jij om met bezwaren van je klanten? Stop je na het eerste excuus of vraag je door?

Ga voor de nee. Doe je huiswerk. Vraag door.

Het boek “Stop met verkopen, start met helpen” is verkrijgbaar bij bol.com . Klik hier voor tijdelijk lanceringsaanbod

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.