skip to Main Content
Slaap Als Een Roos Blogpost

Hoe slaap je als een roos?

Hoe ga jij slapen als een roosje? Dat is een vraag die ik binnen kreeg deze week.

Degene die mij deze vraag mailde die heeft echt chronische slaapproblemen, komt heel moeilijk in slaap en heeft al van alles geprobeerd en was eigenlijk benieuwd of ik wat ideeën had die hem daarbij konden helpen.

[phxoptin id=1470394246]

button-beluister itunes marksoons.nl

 

Samenvatting

Hoe ga jij slapen als een roosje? Dat is een vraag die ik binnen kreeg deze week.

Degene die mij deze vraag mailde die heeft echt chronische slaapproblemen, komt heel moeilijk in slaap en heeft al van alles geprobeerd en was eigenlijk benieuwd of ik wat ideeën had die hem daarbij konden helpen.

Nou heb ik in mijn omgeving behoorlijk wat studenten en familieleden en een aantal vrienden die heel slecht konden slapen en inmiddels daar een oplossing voor hebben gevonden. Sommige mensen die slapen helemaal niet meer slecht, sommige mensen die slapen af en toe nog een beetje slecht maar weten dan precies wat ze moeten doen. En die mensen die heb ik allemaal gevraagd van: hebben jullie wat tips? En hoe gaan jullie daarmee om?

En de belangrijkste wil ik vandaag met jou delen. Want er zitten een aantal dingen bij die ongetwijfeld zullen helpen voor degene die de vraag stelde, maar ook voor de mensen die hier af en toe last van hebben.

Bekijk nu deze aflevering om er achter te komen hoe jij ook heerlijk kan slapen als een roosje!

 

[phxoptin id=1441925687].

Beluister de Podcast


button-luister op itunes button-download mp3

Volledige transcriptie van deze aflevering

Hoe ga jij slapen als een roosje? Dat is een vraag die ik binnen kreeg deze week.

En dat vind ik een hele mooie vraag, maar eigenlijk ben ik niet de beste persoon om die vraag aan te stellen en ik zal je uitleggen waarom. Want mij kun je op een doordeweekse dag rechtop in een kroeg neerzetten en dan val ik nog in slaap. Ik ben iemand die echt zo weinig slaapproblemen heeft. Misschien doordat ik chronisch te weinig slaap, maar het heeft er vooral mee te maken met het feit dat ik misschien wel een heleboel dingen onbewust goed doe, die andere mensen niet doen en daardoor slechter in slaap kunnen komen.

Maar degene die mij mailde die heeft echt chronische slaapproblemen, komt heel moeilijk in slaap en heeft al van alles geprobeerd en was eigenlijk benieuwd of ik wat ideeën had die hem daarbij konden helpen.

Nou heb ik in mijn omgeving behoorlijk wat studenten en familieleden en een aantal vrienden die heel slecht konden slapen en inmiddels daar een oplossing voor hebben gevonden. Sommige mensen die slapen helemaal niet meer slecht, sommige mensen die slapen af en toe nog een beetje slecht maar weten dan precies wat ze moeten doen. En die mensen die heb ik allemaal gevraagd van: hebben jullie wat tips? En hoe gaan jullie daarmee om?

En de belangrijkste wil ik vandaag met jou delen. Want er zitten een aantal dingen bij die ongetwijfeld zullen helpen voor degene die de vraag stelde, maar ook voor de mensen die hier af en toe last van hebben.

Scherm jezelf af

Het allereerste wat vooral voor mijn studenten gelden, maar ongetwijfeld voor een heleboel andere mensen, is dat de tijd die tussen naar bed gaan en het scherm gebruik van die persoon zelf, dat die eigenlijk nihil was. Dus ze namen de telefoon in bed, of ze keken nog tv in bed, of ze zaten nog met de laptop op schoot in bed en deden de klep dicht, of de telefoon weg, of de televisie uit en gingen dan vervolgens proberen om te slapen. Nou, als iets slecht is om goed en rustig in slaap te komen, dan is het wel om naar een vol oplichtend scherm te kijken en vervolgens te denken dat jij je ogen zomaar dicht kunt doen en als een roosje in slaap kunt vallen.

Ik ben een uitzondering, maar ik weet wel dat als ik de hele avond en een gedeelte van de nacht achter mijn laptop heb gezeten, dat mijn hartslag echt super hoog zit, dat ik helemaal verstijfd ben en dat ook ik moeite heb om in slaap te komen. Dus ik kan mij voorstellen dat de mensen die al slecht slapen daar dan helemaal last van hebben. Wat voor de meeste mensen goed werkte was om 2 tot 3 uur tijd te krijgen, tijd te maken, tussen het laatste scherm gebruik en het tijdstip van naar bed gaan.

Dus de laatste 2 tot 3 uur werd het scherm gebruik, dus televisie kijken en met de telefoon spelen, tot echt het absolute minimum terug gebracht.

Maak het minder helder

En daar wil ik een aantal aanvullende tips op geven. Want ik heb een aantal App’s die ik op mijn telefoon en op mijn laptop heb en op mijn computer, die de helderheid van het licht aanpassen. Ik heb F.lux, ‘F punt lux’, zie: https://justgetflux.com daar kun je kijken, die hebben allerlei App’s die de lichtsterkte aanpassen naar het tijdstip de telefoon of de computer gebruikt. Dus later op de dag, dus ’s avonds dimt het licht van jouw laptop of van je telefoon mee met het tijdstip. Dus hoe later het wordt, hoe donkerder dat scherm wordt. En het werkt perfect en je merkt ook gewoon dat je rustiger naar bed gaat.

Nog steeds wil ik adviseren om minimaal, ja, zeker wel 2 uur voordat je naar bed gaat, stoppen met al dat schermpjes gebruik, er zijn talloze dingen die jij kunt doen die veel leuker zijn. Zoals bijvoorbeeld een boek lezen, een spel doen, je partner eens een keer aankijken en bedenken van oh ja, hoe was dat ook alweer om met die persoon te vrijen? En dat dan ook daadwerkelijk te doen en niet alleen te bedenken.

Chill!

Maar er zijn zoveel dingen die je kunt doen. Even buiten een wandeling maken en dat brengt mij meteen op het volgende: niet te actief! Want een van de meest gemaakte fouten van mensen die slecht in slaap komen is dat ze nog veel te actief zijn, vlak voordat ze gaan slapen. Ik ken die mensen die om half 11 ’s avonds gaan sporten en dan heel intensief gaan sporten, of hardlopen en die brengen hun hartslag super hoog, wat allerlei stresshormonen activeert en als jij in een stress modus zit, dan gaat jouw lichaam natuurlijk super slecht in slaap komen, want juist die stresshormonen zijn er om je fit te maken, om je energie te geven. En dat werkt averechts als je wilt gaan slapen.
Dus zorg er voor dat je 2 tot 3 uur voordat je gaat slapen niet heel actief bent, dus niet heel actief gaat sporten.

Geen ruzie voor het slapen

En iets wat ook heel erg slecht werkt, is ruzie maken voordat je gaat slapen. Daar gaat ook je hartslag van omhoog en los van het feit wat dat met jouw pieker modus doet, is die aanmaak van die agressie en die ruzie en die hormonen die dat met zich mee brengt, is funest als je goed in slaap wilt komen.

Vermijd stimulants

Dus niet te veel activiteit voordat je gaat slapen, niet teveel schermpjes gebruiken voordat je gaat slapen en dan komen we op het volgende punt, namelijk zorg dat jouw lichaam niet volgestopt is met allerlei dingen die averechts werken voor in slaap te kunnen komen. Dus dingen zoals suiker, alcohol, cafeïne, vette maaltijden.

Dat zijn allemaal dingen die je lichaam eigenlijk activeren om de spijsvertering op gang te brengen, om al die afvalstoffen te verwerken en als jouw lichaam heel druk bezig is met het verbranden van allerlei voedingsmiddelen, of van giftige stoffen, ja, dan wil het eigenlijk niet in ruste gaan komen. Dus dat is wat ik vaak terug zie bij mensen die dan ’s avonds nog een paar wijntjes drinken, of om half 9 ’s avonds nog koffie drinken, dan moeilijk in slaap komen. Of mensen die een zak chips leeg eten, of een zak drop leeg eten, dat is puur suiker. En dat zorgt er voor dat je lichaam echt gewoon nog in een actieve modus is en veel minder goed in slaap kan komen.

Oma weet raad

Dus als je die dingen gaat vermijden de laatste 2 tot 3 uur voordat je gaat slapen, dan zul je al merken dat dat heel veel voor je doet. En dan zijn er nog talloze ‘oma weet raad trucjes’, zoals: melk met anijs en er zijn mensen die magnesium gebruiken voor het slapen gaan en dat schijnt voor heel veel mensen goed te werken. Andere mensen blijken er weer minder van te merken. Warm douchen, dat zijn allemaal dingen die mensen als goed ervaren.

Doe wat werkt

Mijn laatste tip is eigenlijk de allerbelangrijkste tip voor mensen die slecht kunnen slapen, namelijk: doe wat werkt voor jou. En nog beter: doe wat voor jou in het verleden al gewerkt heeft om in slaap te komen.

Dus als jij altijd heerlijk in slaap viel op het moment dat je een warme douche had, probeer dat nog een keer. Kijk of dat nog steeds voor jou werkt. En ga niet allerlei tips van andere mensen opvolgen, voordat je eerst terug bent gevallen op de dingen die vroeger voor jou werkte. Of die in een eerder stadium goed hebben gewerkt voor jou.

Ik sprak namelijk iemand die zei van ja, ik ben al een paar weken aan het proberen om in slaap te komen, ik had een tip gekregen van mijn moeder om warme melk met honing te drinken voordat ik ging slapen, dat werkte voor haar super goed. Maar ik krijg er alleen maar buikpijn van. Ja, als je er buikpijn van krijgt dan werkt het dus niet voor jou. Dus probeer daarom eerst te kijken naar de dingen die voor jou werken en nog beter, die voor jou in het verleden hebben gewerkt, en dan pas ga je experimenteren met de dingen die misschien zouden kunnen werken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, bedankt voor kijken en graag tot de volgende keer.

Vond je deze aflevering leuk? Deel het dan met je vrienden en familie en mis geen aflevering meer door je te abonneren op de podcast en mijn youtubekanaal.

Waarschuwing!

Mijn mails zijn persoonlijk, lang en emotioneel. Niet voor iedereen geschikt, dus.

Je kunt nu nog terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *