skip to Main Content
Hoe Ga Je Om Met Angst?

Hoe ga je om met angst?

Een van de meest verlammende dingen, wanneer je verder wilt komen in je leven, is het hebben van angst. Hoe kun je hier nu het beste mee omgaan? 

 

Geen tijd? Beluister hier de Podcast/MP3 van deze aflevering via iTunes

Stel: Je hebt altijd al gedroomd van een parachutesprong. Al jarenlang droom je ervan om even gewichtloos te zijn, zo vrij als een vogel door de lucht te wapperen met je wang achter je oor. Je ziet het helemaal voor je, je voelt hoe het zal zijn en wilt het ontzettend graag in het echt meemaken.

Al je vrienden hebben vervolgens (zonder met jou te overleggen) voor je verjaardag geld bijeen geraapt om je die lang gedroomde wens in vervulling te laten komen. Op je verjaardag. Waar iedereen bij aanwezig is.

Je wordt een piepklein vliegtuigje ingetakeld en opeens vind je het allemaal wel heel spannend worden. Zo voelde het namelijk in je dromen niet. Op het moment suprème bungel je met je beentjes over de rand van het vliegtuig en verstijft iedere vezel in je lijf. ANGST. En nu?

Hoe ga je om met angst?

Iedereen is weleens ergens bang voor. Zeker als je met enige regelmaat iets nieuws probeert. Iets buiten je comfortzone. En ja, dat is bij vlagen best wel eng. Vandaag heeft Mark hier 4 ideeën over, die jij kunt gebruiken om op een goede manier hiermee om te gaan, zodat angst voor je gebruikt wordt en niet tegen.

1. Weet: Jij zult angst hebben

Een van de beste dingen die je kunt doen, is om je vooraf te realiseren dat je bang zult zijn wanneer je iets nieuws of spannends probeert. Nog veel te vaak hoor zie ik mensen compleet verbaasd zijn over hun eigen angsten. “Toen ik in het vliegtuig stapte, vond ik het best wel eng. Hoe kan dat nou?” (zegt de persoon, die het zebrapad oversteken in Odiliapeel al spannend vindt)

Beter van te voren incalculeren, dan achteraf overvallen worden door een aanval van angst.

2. Vecht er niet tegen

Een van de meest nutteloze dingen die je kunt doen wanneer je angst hebt, is proberen er tegenin te gaan. Dit zorgt alleen maar voor stress en doet niets aan de angst zelf.

Je hebt veel meer baat bij het signaleren van de angst en er simpelweg bewust van te zijn dat het gevoel aanwezig is. Accepteer dat je ergens bang voor bent, bepaal of dit terecht is, maar probeer er niet tegenin te gaan.

3. Focus op je doel

Bang zijn is oké, zolang het je maar niet verder van je doel gaat brengen. Belangrijk is het dan ook om ervoor te zorgen dat de focus op je doel gericht blijft en je hoofd bij het resultaat. Focus is bovendien de beste manier om je angst te verminderen, zonder ertegen te hoeven vechten.

4. Doet het Toch!

Van alle succesvolle mensen die ik gesproken heb en over gelezen heb, vond ik 1 belangrijke overeenkomst:

Ze waren allemaal bang, maar deden het toch!

Vaak denken we dat mensen succesvol geworden zijn door het overwinnen van hun angsten of omdat ze helemaal geen angst hadden. Juist het besef dat iedereen weleens bang is (en vaak op dezelfde momenten), heeft heel veel voor mij gedaan en heeft me verder gebracht dan ik ooit had durven dromen.

Dat gun ik jou natuurlijk ook, dus hopelijk ga je direct aan de slag met deze tips!

Geen tijd? Beluister hier de Podcast/MP3 van deze aflevering via iTunes

Waar ben jij bang voor? En hoe ga jij hiermee om? Wat heeft dit je gebracht… Let me know!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *